Tangan Dajjal (hidden hand)
Apa tanggung jawab anda dalam menghalang "FITNAH" ini dari menghancurkan
ummah? Ia tak ubah sebagai salah satu FITNAH DAJJAL yang sedang menular
dengan rakusnya sehingga para ulama pun kehilangan cara untuk
menahannya.
Kita perhatikan, apabila ia dikatakan sebagai "Fitnah Dajjal" maka ada
diantara kita akan segera menafikannya. Sebab apa mereka nafikannya?
Sebab ia tidak menguntungkan mereka barangkali. Atau mereka sudah pun
terhasut dan sedang berada dibawah naungannya.
Malapetaka ini tidak mempamirkan bahangnya sebagaimana gunung berapi. Ia
tersembunyi secara rahsia di sebalik agenda lain. Wayang dipertontonkan
bagi menghalang agar kewujudannya tidak terzahir secara nyata kepada
masyarakat. Malangnya ada ulama yang berpengaruh telah tahu mengenainya
tetapi sengaja mendiamkan diri demi cita-cita tersembunyi. Sesuatu yang
amat mengecewakan. Di sinilah terselindungnya ujian maha dahsyat ini.
Memaut dan mengheret banyak jiwa yang tidak berdosa untuk ikut
bersubahat.
"Dajjal memiliki gunung roti ketika manusia sedang kelaparan".
Mungkin ada yang dapat memahami makna tersirat ini. Akibat gagal dalam
ujian ini, akan tenggelamlah mereka dalam kekufuran. Mungkin kita masih
dapat bertahan, bagaimana dengan anak dan cucu kita nanti?
Suatu hari nanti mungkin dalam masa terdekat, agenda mereka akan dihalalkan. Ia
bakal diangkat sebagai "kebebasan sejagat" apabila pendokongnya
mempunyai kuasa. Pada waktu itu, penularannya sudah pasti tidak dapat
dibendung lagi. Nasi sudah bercampur najis, jika ia setakat menjadi
bubur masih lagi dapat kita jamah walaupun tak sesedap nasi.
Golongan ini semakin menonjolkan diri semenjak peristiwa 11 September
2001, ketika umat Islam dilanda krisis dan fitnah yang dilemparkan oleh
Barat dan pendokong-pendokong mereka. Ada pihak yang mengambil
kesempatan menangguk di air yang keruh, cuba menjadi wira dengan
memperkenalkan “moderate muslim”, kononnya bagi menunjukkan ajaran Islam
itu ramah (Islam baru yang lebih ramah), walhal agama Islam sudah
sememangnya ramah dan sememangnya bersifat wasatiyah. Mereka bukanlah
meramahkan Islam sebaliknya meremehkan hukum dan ketetapan Islam itu
sendiri. Semestinya golongan ini mendapat pengiktirafan dan sumbangan
dari Barat sama ada dari segi peruntukan dan sebagainya.
Siapakah mereka?
Mereka ialah pendokong dan penganut Islam Liberal yang menjadikan ideologi liberalisme sebagai pegangan mereka.
Umat ini memang ditimpa pelbagai masalah dan musibah, tetapi penyelesaiannya bukanlah dengan mengimport ideologi-ideologi kufur yang bertuhankan selain Allah ataupun menempelkan ideologi-ideologi ini pada Islam. Bahkan mereka menjadikan Islam semata-mata sebagai “cosmetic make-up” bagi mengaburi mata umat, sedangkan di sebaliknya mereka membawa satu agenda Kristianisasi yang sangat halus. Kristianisasi ini bukanlah semata-mata mengkristiankan orang Islam, tetapi sudah cukup dengan mengeluarkan orang Islam daripada pegangan mereka yang asal.
Siapakah mereka?
Mereka ialah pendokong dan penganut Islam Liberal yang menjadikan ideologi liberalisme sebagai pegangan mereka.
Umat ini memang ditimpa pelbagai masalah dan musibah, tetapi penyelesaiannya bukanlah dengan mengimport ideologi-ideologi kufur yang bertuhankan selain Allah ataupun menempelkan ideologi-ideologi ini pada Islam. Bahkan mereka menjadikan Islam semata-mata sebagai “cosmetic make-up” bagi mengaburi mata umat, sedangkan di sebaliknya mereka membawa satu agenda Kristianisasi yang sangat halus. Kristianisasi ini bukanlah semata-mata mengkristiankan orang Islam, tetapi sudah cukup dengan mengeluarkan orang Islam daripada pegangan mereka yang asal.
Saya tidak ingin merungkai panjang sejarah asal liberalisme, tetapi kita
perlu mengetahui bahawa liberalisme adalah kesinambungan sekularisme
iaitu pengasingan agama daripada pengurusan pemerintahan dan kehidupan.
Liberalisme ialah ideologi yang lebih “advance” iaitu manusia mempunyai
kebebasan mutlak dalam tingkah laku mereka tanpa terikat kepada
undang-undang atau penetapan dan meletakkan neraca akal dan logik
melebihi segala-galanya termasuk neraca wahyu. Kebanyakan penganut Islam Liberal menggelarkan diri mereka sebagai reformis dan golongan ‘renaissance’
yang kononnya membawa perubahan pada masyarakat, padahal mereka hanya
meruntuhkan sesuatu yang sudah kukuh tanpa membina sesuatu yang baru.
Secara ringkasnya mereka hanya ada kemahiran meruntuhkan tanpa kemahiran
membina.
Jika kita menyingkap kembali isu-isu yang berlaku di sekitar tahun 2012 di Malaysia, daripada isu murtad dan kristianisasi hinggalah isu kemasukan tokoh liberal ke negara ini, dapat kita lihat corak dan strategi mereka yang akan menangguk di air yang keruh, berusaha mempamerkan diri mereka sebagai penyelamat dan penyelesai masalah bahkan menggambarkan pihak berautoriti agama sebagai pihak yang bersalah. Antaranya dalam isu LGBT, Erykah Badu, Hamzah Kashgari, Irshad Manji dan isu terbaru berkenaan gerakan Syiah di Malaysia.
Jika diteliti kenyataan-kenyataan mereka khususnya Islamic Renaissance Front (IRF) terhadap isu-isu berkenaan, mereka sering memetik dan menterjemahkan ayat 256 daripada Surah al-Baqarah yang bermaksud, “Tiada paksaan dalam urusan agama,” dan menggunakan ayat ini bagi menyokong slogan “freedom of speech” iaitu kebebasan suara. Sedangkan ayat ini sebenarnya bermaksud, “Tiada paksaan dalam menganut agama Islam”, dan ayat ini ditujukan kepada golongan bukan Islam yang mana mereka tidak boleh dipaksa untuk menganut agama Islam.
Jika kita menyingkap kembali isu-isu yang berlaku di sekitar tahun 2012 di Malaysia, daripada isu murtad dan kristianisasi hinggalah isu kemasukan tokoh liberal ke negara ini, dapat kita lihat corak dan strategi mereka yang akan menangguk di air yang keruh, berusaha mempamerkan diri mereka sebagai penyelamat dan penyelesai masalah bahkan menggambarkan pihak berautoriti agama sebagai pihak yang bersalah. Antaranya dalam isu LGBT, Erykah Badu, Hamzah Kashgari, Irshad Manji dan isu terbaru berkenaan gerakan Syiah di Malaysia.
Jika diteliti kenyataan-kenyataan mereka khususnya Islamic Renaissance Front (IRF) terhadap isu-isu berkenaan, mereka sering memetik dan menterjemahkan ayat 256 daripada Surah al-Baqarah yang bermaksud, “Tiada paksaan dalam urusan agama,” dan menggunakan ayat ini bagi menyokong slogan “freedom of speech” iaitu kebebasan suara. Sedangkan ayat ini sebenarnya bermaksud, “Tiada paksaan dalam menganut agama Islam”, dan ayat ini ditujukan kepada golongan bukan Islam yang mana mereka tidak boleh dipaksa untuk menganut agama Islam.
Bagi penganut Islam pula, setelah menganut agama Islam, mereka perlulah
mengikuti dan mentaati perintah arahan yang telah ditetapkan oleh Allah
s.w.t dan terikat kepada peraturan dan undang-undang Islam. Kebebasan
bersuara melebihi sempadan syara’ bukanlah suatu yang bersifat moderat
bahkan ekstrim dalam bersuara, sehingga ke tahap menafsirkan Al-Qur’an
sesuka hati mengikut nafsu mereka.
Neraca mereka bukanlah Al-Qur’an, Sunnah, Ijma’ Ulamak dan Qiyas lagi,
tetapi ‘sunnah’ Human Right Watch dan Deklarasi Universal Hak-Hak Asasi
Antarabangsa (Universal Declaration of Human Rights (UDHR) 1948).
Bahkan sewenang-wenangnya berijtihad menggunakan dalil-dalil syaral
dengan menggunakan logik akal tanpa berpandukan kaedah-kaedah syarak
yang betul dan syarat-syarat yang telah ditentukan.
Siapa di sebalik mereka?
Jika dilakukan sedikit kajian, di sebalik golongan Islam Liberal ini terdapat pemikir-pemikir barat seperti Cheryl Benard, Benard Lewis, Richard Nixon dan beberapa orang lagi yang sebahagian besarnya terlibat dalam penafsiran Islam Liberal.
Siapa di sebalik mereka?
Jika dilakukan sedikit kajian, di sebalik golongan Islam Liberal ini terdapat pemikir-pemikir barat seperti Cheryl Benard, Benard Lewis, Richard Nixon dan beberapa orang lagi yang sebahagian besarnya terlibat dalam penafsiran Islam Liberal.
Usaha pembiayaan golongan liberal ini juga berjalan secara terancang
bagi mengangkat golongan ini di mata dunia. Setelah Barat memecahkan
umat Islam kepada kelompok ‘fundamentalist’ dan ‘moderate’ mengikut
tafsiran mereka sebelum ini, mereka cuba mencipta pecahan kelompok Islam
yang baru iaitu Islam Liberal dengan menggunakan nama Moderate Islam,
yang mana diangkat sebagai Islam yang dikatakan sederhana dan melabelkan
golongan fundamentalist sebagai golongan yang ekstrim dan radikal.
Mengikut laporan tahunan 2010 oleh National Endowment of Democracy (NED) yang diterbitkan pada Ogos 2011, terdapat
beberapa organisasi di Malaysia yang menerima dana yang dibiayai mereka
bagi mempromosi usaha-usaha demokrasi yang selari dengan objektif NED (Amerika Syarikat), antaranya media online seperti Malaysiakini, dan badan NGO hak asasi manusia seperti SUARAM.
Pembentukan golongan moderat ini bagi membentuk persekitaran politik
dan undang-undang di negara Islam seperti yang dicita-citakan oleh
Barat, mengikut acuan mereka.
Umat Islam perlu melihat permasalahan ini dari sudut pandangan yang lebih luas dan dalam, tanpa terperangkap dalam kotak pemikiran yang sempit termasuk melalui perspektif politik kepartian. Kita perlu sedari bahawa peperangan sekarang ialah peperangan arus globalisasi, antara Arus Globalisasi Barat dan Arus Globalisasi (‘Alamiyah) Islam. Arus mereka berpadu dan bersepakat dalam mengikis jati diri umat Islam termasuklah umat Islam Melayu di Malaysia.
Umat Islam perlu melihat permasalahan ini dari sudut pandangan yang lebih luas dan dalam, tanpa terperangkap dalam kotak pemikiran yang sempit termasuk melalui perspektif politik kepartian. Kita perlu sedari bahawa peperangan sekarang ialah peperangan arus globalisasi, antara Arus Globalisasi Barat dan Arus Globalisasi (‘Alamiyah) Islam. Arus mereka berpadu dan bersepakat dalam mengikis jati diri umat Islam termasuklah umat Islam Melayu di Malaysia.
Tahniah diucapkan kepada Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia atas usaha beliau meletakkan Agenda Islam Dalam Transformasi Negara dan juga jaminan yang diberikan bahawa LGBT, liberalisme dan pluralisme tidak akan mendapat tempat di negara ini. Begitu juga cadangan Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Presiden PAS agar penetapan Islam sebagai cara hidup diperuntukkan di dalam Perlembagaan Malaysia.
Komitmen semua pihak, tidak kira pihak kerajaan, pembangkang, kerajaan-kerajaan negeri, pentadbiran pusat dan negeri, agensi-agensi kerajaan, badan-badan bukan kerajaan, tokoh-tokoh masyarakat serta seluruh rakyat dan warganegara tanah air tercinta ini untuk memelihara serta mengukuhkan lagi kedudukan agenda Islam di dalam negara menjadi satu jaminan dan imunisasi awal ke arah melihat kedudukan Islam akan terus terpelihara buat generasi akan datang.
Rujukan :
Demokrasi liberal: Strategi penjajahan baru Barat di dunia Islam (Siri 2), http://www.ismaweb.net/v4/2012/06/demokrasi-liberal-strategi-penjajahan-baru-barat-di-dunia-islam-siri-2/
Khalif Muammar, Atas Nama Kebenaran, Tanggapan Kritis Terhadap Wacana Islam Liberal, Edisi Kedua.(2009). Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia:Bangi.
Oleh: Muslim Bin Abdullah Zaik
Perkara ini juga pernah dibincangkan oleh akhbar PAS, Harakah. Semoga semua umat Islam sekata menghalang perkembangan tidak sihat ini dari menghancurkan dunia Islam. PAS tahu PKR menjadi penaja pergerakan berkaitan Islam Liberal dan Liberalisma, namun terpaksa memendam rasa demi kepentingan politik dan mengelak kontroversi.
Masih belum jelas apa pandangan rasmi pemimpin PAS mengenai isu ini. Belum ada sanggahan hebat dari mereka terhadap penglibatan PKR secara langsung dalam menjayakan program LGBT, Pluralisma dan Islam Liberal ini. Semoga pemimpin akan lebih terbuka dalam usaha menghalang berleluasanya pengaruh Islam Liberal di Malaysia.
Kita harus sedar semuanya akibat kealpaan kita melihat perkara ini dengan serius. Sebahagian besar dari umat Islam Malaysia berada dalam bahaya. Bermula dari terpengaruh dengan Wahhabi dan kini mula menyeberangi sempadan menyokong Islam Liberal pula.
pejuangmelaka-Bersatulah Bangsaku !!!
No comments:
Post a Comment