Saturday, July 23, 2011

Rahsia KEKUATAN Yahudi

Mencari rahsia ‘kekuatan‘ bangsa Yahudi


TIDAK banyak orang yang tahu bahawa "Superman" sebenarnya watak yang dicipta untuk menaikkan semangat bangsa Yahudi. Watak Superman "dihidupkan" oleh dua orang pelukis komik bernama Jerry Siegel dan Joseph Shuster. Ketika itu mereka memerlukan satu lambang yang kuat untuk melonjakkan morale bangsa Yahudi. Lalu mereka mencipta watak "Kal-El" yang bermakna "Tuhan" dalam bahasa Hebrew.

Watak itu kemudiannya menjadi Superman yang telahpun dijadikan bahan filem selain dijual sebagai buku cerita dan komik dan menjadi sumber bahan merchandise dalam bentuk baju, beg dan sebagainya.

Komik pertama Superman muncul pada bulan Jun 1938. Hari ini Superman dianggap hero semua kaum di dunia. Begitu kuat pengaruh Superman dalam meningkatkan darjat bangsa Yahudi, hinggalah kedua-dua pelukis itu telah dimasukkan sebagai salah seorang 100 orang Yahudi yang paling berpengaruh di dunia dalam senarai yang dibuat oleh Michael Shapiro. Malah dalam buku The Jewish Contribution to the 20th Century yang disusun oleh Alan Symons, nama kedua-dua pelukis ini juga dimuatkan.

Superman hanyalah salah satu daripada sekian banyak imej, lambang dan simbol yang sebenarnya memberi kekuatan, maruah dan digniti pada bangsa itu. Bangsa Yahudi sedar jumlah mereka tidak banyak, dan prasangka dunia terhadap mereka begitu kuat. Maka itu mereka harus mencari pendekatan lain untuk memungkinkan mereka dihormati dan dianggap penting.

Sumbangan bangsa Yahudi akan dapat dilihat dalam hampir semua bidang dan disiplin. Ahli arkeologi seperti Mark Stein; arkitek seperti Marcel Breuer, ahli antropologi seperti Ernest Gellner; ahli ekonomi seperti Alan Greenspan dan Milton Friedman; guru pengurusan seperti Peter Drucker serta tokoh linguistik seperti Noam Chomsky dan Leonard Bloomfiled berbangsa Yahudi.

Kita jangan lupa bidang penulisan mengetengahkan nama-nama seperti Isaac Asimov, Saul Bellow, Leon Uris, Franz Kafka dan Alberto Moravia; bidang psikonalisis yang memperkenalkan kita pada Sigmund Freud; dunia penerbitan yang menonjolkan Katherine Graham; dunia fizik dengan Otto Frisch; juga dalam bidang pengarahan filem dengan nama-nama seperti Steven Spielberg, Roman Polanski, Oliver Stone dan Woody Allen dan bidang lakonan yang memperkenalkan Paul Newman, Debra Winger, Dustin Hoffman dan Michael Douglas.

Sebutkan apa sahaja bidang dari dunia perbankan hingga penciptaan jeans yang dikenal sebagai Levis orang Yahudi ada di belakangnya. Sebab itulah penguasaan media, hiburan dan kewangan amat penting bagi mereka. Media menjadi tempat mengetengahkan agenda. Dunia hiburan akan mencorakkan nilai dan pengaruh sementara dunia kewangan dan perbankan akan memperkasa kedudukan ekonomi.

Bagaimanakah sebuah negara kecil yang bernama Israel yang penduduknya tidak lebih enam juta orang mempunyai pengaruh yang begitu besar ke atas dasar negara sehebat dan sebesar Amerika Syarikat (AS)? Kita semua tahu dasar luar AS terutamanya terhadap Asia Barat ditentukan oleh Israel dan bangsa Yahudi yang amat kecil bilangan mereka di AS.

Salah satu kekuatan Yahudi di AS ialah Kongres Yahudi Sedunia yang sejak sekian lama amat ditakuti oleh ahli-ahli politik arus perdana AS. Pengaruh mereka disokong oleh penguasaan media oleh kaum Yahudi. Boleh dikatakan semua akhbar utama dan stesen TV di AS hari ini di tangan pemilik Yahudi. Maka itu akhbar-akhbar ini memainkan peranan yang cukup besar dalam mencorakkan pendirian pro-Israel dan anti Arab di AS.

Israel yang dilindungi oleh AS juga membina kekuatan kerana pendekatan strategik mereka. Israel hanya berukuran 21,946 kilometer persegi di tengah lautan negara Arab. Dasar pertahanan dan ketenteraan Israel unik. Doktrin Israel ialah untuk berperang di tempat orang. Kekuatan perisikan dan pasukan serangan balas menjadi kuncinya. "Pre-emptive strike" mendasari doktrin itu. Maka itu sebarang bentuk "serangan" ke atas Israel akan menyebabkan tindak balas yang pantas, tepat dan berkesan.

Israel mencatatkan pendapatan per kapita sebanyak AS15,979 atau kira-kira RM60,000. Hanya Qatar dan United Arab Emirates (UAE) yang mencatatkan pendapatan per kapita melebihi Israel (setiap satunya AS18,703 atau RM71,071 dan AS18,455 atau RM70,129). Kuwait mempunyai pendapatan per kapita RM53,534, Iraq RM4,500 dan Yemen hanya RM1,159. Dari segi Keluaran Dalam Negara Kasar, hanya Saudi Arabia yang mengalahkan Israel dengan AS132,000 juta atau RM501,000 juta (KDNK Israel ialah AS95,400 juta atau RM 362,520 juta).

Di AS, orang Yahudi dalam pelbagai disiplin melanjutkan suara Israel. Media arus perdana AS mempunyai editor, kolumnis dan wartawan yang pro-Isreal. Pemimpin politik AS amat sedar kekuatan dan pengaruh lobi Yahudi. Kira-kira sedekad dulu, Paul Findley menulis buku yang amat memeranjatkan. Buku itu berjudul They Dare to Speak Out: People and Institutions Confronting Israel's Lobby. Buku itu memberikan contoh bagaimana berpengaruhnya lobi Yahudi di AS hingga banyak ahli politik AS yang menjadi mangsa sekiranya mereka dilihat atau ditafsir menyuarakan pendirian yang anti Yahudi atau Israel. Findley patut tahu. Beliau juga bekas ahli politik.

Hillary Clinton, isteri bekas Presiden AS, baru sahaja menghasilkan memoirnya Living History. Beliau banyak bercakap tentang keamanan, hak asasi dan keadilan. Tetapi apabila Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) menyuarakan pendirian tegas mengenai keganasan Israel ke atas kaum Palestin tahun lalu, beliau terpaksa hadir bersama banyak "penyokong Israel" bagi mempertahankan tindakan negara itu. Hillary mewakili kota New York, satu-satunya kota di dunia yang mengisytiharkan cuti pada hari cuti Yahudi. Hillary tidak boleh bertahan tanpa sokongan kaum Yahudi yang begitu berpengaruh di New York.

Pada 1973, telah muncul sebuah buku berjudul The End of Intelligent Writing: Literary Politics in America oleh Richard Kostelanetz. Buku ini mengetengahkan bagaimana penguasaan hampir menyeluruh penulis, pengkritik dan penerbit Yahudi dalam dunia sastera di AS. Buku ini mengingatkan kita bahawa industri perbukuan AS, juga kegiatan sasteranya, sebenarnya dicorakkan oleh struktur kuasa dan amalan tidak adil yang memenangkan satu-satu kelompok di negara itu. Akibatnya yang lain "terpinggir."

Kum Yahudi yang menguasai industri hiburan di AS juga menggunakan "Holocaust" sebagai imej dan senjata yang kuat. Kita semua tahu Adolp Hitler telah melaksanakan dasar "penyelesaian terakhir" (final solution) untuk mengumpul, memenjara dan membunuh kaum Yahudi secara sistematik sewaktu Perang Dunia Kedua. Tidak ada siapa yang boleh mempertahankan tindakan Hitler itu. Tetapi Holocaust telah digunakan sebagai senjata yang berkesan bagi mengingatkan sesiapa sahaja bahawa sebarang kritikan, kecaman dan kutukan terhadap kaum Yahudi menunjukkan sikap "anti-Semitic", label yang menggerunkan sesiapa sahaja.

Steven Spielberg tidak dapat dinafikan ialah pengarah filem yang paling berbakat di Hollywood. Beliau membuat nama dengan Jaws, kemudian mengarahkan Close Encounters of the Third Kind, Riders of the Lost Ark, Jurassic Park dan banyak lagi. Filem-filem beliau telah membawa pulangan keuntungan berbilion ringgit. Tetapi Hollywood tidak pernah "menghargai" beliau. Sehinggalah pengarah berbangsa Yahudi ini mengarahkan Schindler's List pada tahun 1993. Beliau memenangi Anugerah Akademi sebagai Pengarah Terbaik kerana filem itu. Filem itu membawakan kisah kekejaman Nazi terhadap kaum Yahudi.

Tahun lalu, Adrian Brody memenangi Pelakon Filem Terbaik dan Roman Polanski menjadi Pengarah Terbaik kerana The Pianist, yang juga mengisahkan dilema seorang ahli muzik Yahudi semasa zaman Nazi. Cuba kita teliti berapa banyaklah filem yang memenangi Hadiah Akademi kerana menggunakan latar belakang Holocaust?

Pada waktu yang sama Holocaust digunakan sebagai penanda bagi mewajarkan apapun tindakan kaum Yahudi hari ini. Seperti yang dihujahkan oleh Norman G. Finkelstein dalam bukunya The Holocaust Industry: Reflections on the Exploitation of Jewish Suffering, industri hiburan hanya memperkukuh keyakinan dunia bahawa kaum Yahudi pernah dianiaya dan mereka wajar bertindak untuk mengelak peristiwa itu berulang.

Menggunakan sejarah dan mengeksploit nasib malang mereka rupanya menjadi senjata untuk memperkuat bangsa dan identiti kaum Yahudi di mana-mana mereka berada di dunia ini.

No comments:

Post a Comment