Tuesday, November 15, 2011

Kami Menentang Murtad !


Mencari Kebenaran Hakiki !


Maqasid syariah, siasah syar'iyyah dan tahaluf siasi. Inilah istilah-istilah yang akhir-akhir ini disalahguna dengan sewenang-wenangnya untuk agenda "politik matlamat menghalalkan cara".Mereka yang dulunya memaki hamun politik Machiavelli; "the end justify the means" kini menjadi penyembah setia machiavelli malah Machiavelli mungkin menangis terkejut dengan cara ideologi politiknya dibawa oleh kaum-kaum politikus songsang ini!

Matlamat mereka kini hanya satu: merampas kuasa politik Putrajaya! At all cost - semua kira halal. Janji nafsu serakah untuk berkuasa dan menduduki kerusi Perdana Menteri dan Menteri tercapai!

Maka dengan memperkudakan retorik tahalluf siasi, siasah syari'e dan maqasid syar'iyyah; habis semuanya disesah. Pengikut dan penyokong dibutakan dengan "kehalalan" tindak-tanduk mereka! Istilah dosa pahala, halal haram, hak batil, benar palsu, Islam kafir, aqidah wadah semuanya ditongsampahkan!

Maka halal kalimah ALLAH dijadikan bahan dagangan politik; diserahkan kepada kristian untuk digunakan dalam bentuk triniti! Tujuannya, untuk meraih undi kaum ini! Matlamatnya supaya menang pilihanraya dan menduduki Putrajaya!

Maka halal anak isteri dipajak sebagai bahan gadaian politik dengan bai'ah sumpah talaq tiga; tujuannya supaya penyokong mereka tidak lari! Matlamatnya supaya impian ke Putrajaya tercapai!

Maka halal tidur sebantal dengan kafir harbi biaDAP, walaupun rakan sekatil itu istiqomah menentang Islam, hingga sanggup mati menentang Islam! Tujuannya supaya rakan biaDAP ini terus tidor sebantal! Matlamatnya supaya dengan perkongsian songsang ini Putrajaya dalam genggaman!

Maka halal mengangkat kafir harbi Ambiga sebagai kalipah mengetuai himpunan haram mereka, walaupun jelas Ambiga penganjur IFC dan penyokong Islam murtad! Tujuannya supaya kerajaan yang ada tergugat! Matlamatnya supaya persekongkolan luar tabi'e ini membawa mereka ke Putrajaya!

Maka halal berhimpun haram dengan kaum kafir harbi, tetapi haram berhimpun halal sesama umat Islam! Tujuannya supaya kafir nanti akan memberi undi kepada mereka! Matlamatnya supaya kerusi Putrajaya semakin tercapai!

Maka halal untuk mati mempertahankan kafir harbi, walauupun sikafir cukup konsisten menentang Islam! Tujuannya supaya sikafir mahu merestui mereka! Matlamatnya agar dengan restu itu Putrajaya menjadi milik mereka!

Maka halal untuk membuang perjuangan Negara Islam, konon tak ada dalam Al Quran! Tujuannya supaya kafir tidak gerun mereka dilihat terlalu "Islamik"! Matlamatnya agar dengan pembuangan perjuangan itu sokongan kafir diperolehi dan Putrajaya dalam genggaman!

Maka halal untuk mempertahankan gereja harbi yang memurtadkan umat Islam! Tujuannya supaya restu dan redho gereja diperolehi! Matlamatnya agar Putrajaya makin dihampiri!

Maka halal menyokong orang yang paling buruk akhlaknya, dinobatkan sebagai pemimpin agong ! Tujuannya supaya dengan bakat penipuan, pembohongan dan putarbelit yang dimiliki membawa sokongan dan undi golongan yang dibuta-tuli! Matlamatnya supaya si pengembala hebat ini memimpin mereka ke Putrajaya!

Maka halal menyokong orang yang menganut fahaman sesat pluralisma, walaupun difatwakan sesat dan menyesatkan! Tujuannya agar kaum liberal memberi sokongan dan dokongan! Matlamatnya dengan undi kaum liberal ini membawa mereka ke Putrajaya!

Sebenarnya sudah terlalu banyak perkara yang haram menjadi halal, yang berdosa menjadi pahala, yang batil menjadi hak, yang palsu menjadi benar, yang kufur menjadi "Islamik".

Hingga mereka sudah tidak tahu membezakan yang mana satu aqidah, yang mana satu siasah! Mereka menjadi buta kepada perbezaan tauhid dan maqasid! Mereka menjadi tuli kepada perbezaan aqidah dengan wadah! Mereka muncul menjadi kaum haramjadah yang menjubahkan diri mereka dengan warna-warni Islamik!

Sebab itu teman perturunkan dibawah penulisan seorang tokoh aktivis Islam yang jelas maksudnya dibawah. Al Fadhil Ustadz Ismail Mina adalah salah seorang founding member ABIM. Beliau dikenali terlalu rapat dengan Anwar Ibrahim, sehingga digelar Mursyidul Am ABIM. Sehingga menghampiri tahun 2008, beliau antara yang lantang mempertahankan dan membela Anwar. Tetapi sokongannya mula pudar apabila Anwar secara terbuka menyokong kaum kafir. Dan bertambah pudar apabila timbul kes Saiful Bukhari. Dan hancur bila terbongkar fahaman pluralisma yang dianuti Anwar.

Kini Ustadz Ismail Mina, bersama dengan seorang lagi sahabat rapat Anwar, Professor Datuk Sidek Baba (atau lebih dikenali sebagai Cikgu Sidek - bekas Timbalan Rektor UIA) menjadikan penentangan terhadap Anwar Ibrahim sebagai satu jihad !

Salam Perjuangan !


SIASAH SYARIAH DALAM RELIGIO-POLITIK MALAYSIA*
Oleh Ismail Mina Ahmad
ISMAIL MINA AHMAD, Pengarah Wacana Pemikiran dan Peradaban Ummah: Siasah Syariah Dalam Konteks Religio-Politik Semasa Malaysia.

Akhir-akhir ini, banyak wacana berkaitan dengan siasah syariah dibuat oleh badan bukan kerajaan (NGO) dan juga parti politik. Ini adalah perkembangan keilmuan yang baik.

Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), sebuah NGO dakwah Islam juga ingin memberi sumbangan ke arah memahamkan masyarakat mengenai siasah syariah dari perspektif ajaran Ahli Sunnah wa al-Jamaah dengan merujuk kepada realiti Malaysia dewasa ini, yang mana kedudukan agama Islam dicabar serta kuasa politik ummah berpecah dan terhakis.

Kecenderungan mewacanakan siasah syariah ini secara aktif sekarang dapat dilihat dari dua faktor. Pertama, faktor terdesak, yang dicetuskan oleh sekumpulan orang yang mahu menguasai kekuasaan politik semata-mata kerana politik kekuasaan.

Kumpulan kedua pula, berteraskan faktor fundamental, yang mahu memelihara keutuhan dan penerusan ajaran Islam yang murni dan mahu memelihara maruah umat Islam melalui instrumen kekuatan dan kuasa politik umat. Kedua-dua kelompok melihat betapa pentingnya kuasa politik.

Wacana mengenai siasah syariah, tidak dapat dipisah dari memahami Maqosid Syariah. Maqosid Syariah mempunyai enam dasar atau usul yang dinamakan Usul al-Sittah iaitu memelihara agama, memelihara nyawa, memelihara akal, memelihara harta, memelihara keturunan dan memelihara maruah. (Sesetengah 'ulama' membahagikan kepada lima sahaja).

Kebetulan pula, dalam syariat Islam, ada konsep siasah syariah yang luas, maka golongan Salibiah dari kalangan musuh Islam terutamanya Yahudi dan Kristian menjumpai medan baru untuk melanyak umat Islam atas nama perbincangan 'ilmiah' pada hal berniat untuk permurtadan.

Maka wacana siasah syariah ini melalui pasangannya Maqosid Syariah digunakan semahu-mahunya oleh mereka dengan menjadikan orang atau pemimpin beragama Islam yang ghairah untuk kekuasaan, sebagai alat.

Maka kelompok ini dengan fahaman sapere aude, menghuraikan siasah syariah dan Maqosid Syariah dalam rangka pemikiran tersebut untuk tujuan mencelaru dan memesongkan pemikiran umat Islam dengan slogan-slogan dan retorik diabolik.

Melalui huraian diabolik ini, yang lari daripada prinsip atau qawaid Fiqah dan sistem pemahamannya, mereka sebenarnya merosakkan epistemologi Islam. Inilah tujuan dan kehendak golongan Salibiah kerana akan memudahkan kerja memesongkan hala tuju umat Islam dan syariah dari ajaran dan kehendak Islam sebenar.

Mereka bukan bertujuan untuk memelihara agama Islam, tetapi mempunyai niat, agenda dan tujuan peribadi dan kelompok yang amat diabolik.

Seperti termaklum, salah satu usul atau dasar Maqosid Syariah ialah memelihara agama. Dalam konteks memelihara agama ini ialah memelihara agama Islam, agar tidak diseleweng, dihakis dan dimasuki anasir perosak.

Bagi kelompok Liberalis-Pluralis, mereka lebih menekankan betapa penting memelihara agama bukan Islam, yang sesetengah dari kelompok ini mewujudkan biro khas untuk memelihara agama bukan Islam.

Kelompok Liberalis-Pluralis ini amat prihatin dan sibuk menjadi penjaga agama bukan Islam dan membiarkan 'akidah umat Islam tercemar dan terhakis seperti ternyata dalam sikap mereka kepada 'Perhimpunan Sejuta Umat' baru-baru ini.

Sebab itu kita dapati, keluar dari mulut dan tulisan mereka dengan nada sinikal kepada program tersebut yang antaranya mereka berkata gejala pemurtadan ini tidak serius. Ini bermakna mereka rela permurtadan tetapi jangan ramai sangat! Na'uzubillah.

Seperti semua umat Islam yang beriman ketahui, motif perhimpunan tersebut bertujuan untuk mengingatkan umat Islam betapa gerakan Salibiah ini beroperasi secara agresif menyerang umat Islam.

Keberanian mereka itu adalah kerana semacam mendapat pengiktirafan daripada orang yang mengaku membela Islam, yang mengaku membangun bersama Islam, yang mengaku sebagai jurubicara umat Islam, tokoh pencerahan Islam dan macam-macam dakwa diabolik lagi.

Mereka inilah yang berpusu-pusu menjunjung perhimpunan Bersih yang tiada justifikasi 'Akidah dan Siasah serta Maqosid Syariah dan mereka berbangga pula berada di bawah naungan orang bukan Islam yang amat jelas menentang Islam dan dengan tegas membela orang Islam yang murtad dan mempertahankan aktiviti seksualiti bebas.

Dalam lingkungan memelihara agama, termasuklah mengurus dan menjaga segala kepentingan dan kebaikan syariah dengan optimum yang menyangkut kedudukan ajaran dan umat Islam. Kedudukan agama Islam di Malaysia, sudah ada orang dan kumpulan yang berani mencabarnya.

Ia bukan sahaja datang dari orang bukan Islam tetapi juga dari orang yang mengaku sebagai Islam, walaupun jelas kedudukannya dalam Perlembagaan Malaysia. Maka untuk menyekat badai ini, maka mekanismenya ialah memperkukuhkan kuasa politik umat Islam kerana ia merupakan salah satu instrumen terpenting dewasa ini di Malaysia.

Untuk tujuan tersebut, yakni untuk mengekal kekuasaan politik umat Islam, tidak lain, melainkan menurut perintah al-Quran seperti yang disebut terdahulu ialah Perpaduan umat dan hindari perpecahan.

Adalah sesuatu yang amat tragik dalam konteks politik semasa Malaysia, terdapat parti-parti politik berlumba-lumba memberi tawaran-jualan murah kepada pengundi, sehingga terhakis maruah politik dan menjadi ejekan bukan Islam.

Bahkan ada sesetengah pemimpin politik yang beragama Islam menjual agama kepada bukan Islam dengan menyamakan Allah, setaraf dengan Tuhan sembahan orang bukan Islam.

Perkara ini tidak pernah terjadi dalam sejarah Malaysia selama ini. Barang diingat, mempertahankan 'izzah dan kemuliaan institusi politik ummah dan menguasainya secara utuh merupakan salah satu saluran rahmat Allah SWT .

Maka mekanisme siasah syariah dalam skema ajaran Islam Ahli al-Sunnah wa al-Jamaah yang sebenar sahaja yang dapat menyelesaikan kemelut dan dilema religio-politik Malaysia dewasa ini. Ia dapat menjadi sarana penting, kerana ia merupakan suatu konsep dengan segala instrumen paling berwibawa untuk memperbaiki segala kualiti yang enam itu, seperti yang telah disebut di awal.

*Kertas-kerja ini dibentangkan dalam Wacana Pemikiran & Peradaban Ummah III: Siasah Syar'iyyah Dalam Konteks Religio Politik Semasa Malaysia yang diadakan pada hari Sabtu 16 Zulhijjah 1432/ 12 November 2011 di Moot Court, Kulliyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim, Universiti Islam Antarabangsa anjuran Pertubuhan Muafakat Sejahtera Malaysia (MUAFAKAT)

No comments:

Post a Comment