Monday, October 3, 2011

SEMBILAN JENIS ANAK SYAITAN


SEMBILAN JENIS ANAK SYAITAN






Syaitan adalah musuh umat manusia yang nyata dan tugasnya sehingga kiamat adalah untuk menyesatkan umat manusia seterusnya menemani mereka di neraka kelak. Seperti manusia, syaitan juga beranak pinak dan mempunyai anak-anak yang mempunyai tugas yang boleh dikatakan spesifik dan pelbagai dalam menyesatkan manusia supaya kufur kepada Allah s.w.t. Umar al-Khattab r. a. pernah meriwayatkan bahawa terdapat 9 jenis anak syaitan dengan tugas-tugasnya masing-masing iaitu :


1. Zalituun




Duduk di pasar / kedai bagi menggoda supaya manusia berbelanja secara berlebih-lebihan dan membeli barang-barang yang tidak perlu.




2. Wathiin




Mereka akan mendatangi orang-orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah s.w.t.




3. A’awan




Mereka berperanan menghasut sultan / raja / pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Lalai dengan kedudukan / kekayaan hinggamengabaikan kebajikan rakyat dan tidak mau mendengar nasihat para ulama’.




4. Haffaf




Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (cth: disko, kelab malam & tempat yg ada minuman keras).




5. Murrah




Merosakkan dan melalaikan supaya orang leka dan lalai dengan muzik sehingga lupa kepada Allah s.wt.. Mereka ini tenggelam dalam kemewahan, keagungan, dan sebagainya.




6. Masuud




Duduk di bibir-bibir mulut manusia supaya berkata fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yg keluar dari kata-kata mulut.





7. Daasim (BERILAH SALAM SEBELUM MASUK KE RUMAH)




Duduk di pintu rumah kita. Jika kita tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak supaya terjadi keruntuhan rumahtangga (suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga yang lain lagi).


8. Walahaan




Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat serta ibadat-ibadat kita yg lain.




9. Lakhuus




Merupakan sahabat bagi orang Majusi yang menyembah api / matahari.


pejuangmelaka - yang ke 10 DAP kerana sentiasa menolak syiar Islam daripada azan , bacaan quran hingga ke Hudud.. 

1 comment:

  1. Askum..salam sejahtera..cuma ingat menyebut iaitu walhaan atau khanzab kerana memiliki kerja atau tugas yang sama iaitu menjadikan manusia was-was dlm melakukan solat atau ibadah

    ReplyDelete