Friday, August 26, 2011

'The 99' - Komik Superhero Yang Tercetus Dari 99 Nama Tuhan


'The 99' - Komik Superhero Yang Tercetus Dari 99 Nama Tuhan


Kebanyakan buku-buku komik superhero yang keluar di barat adalah tercetus daripada imaginasi yang bersumberkan Bible. Semuanya berkisar tentang seorang hero yang hebat keupayaannya menjadi penyelamat kepada manusia.

Idea bagi melahirkan komik The 99 adalah tercetus daripada hasrat bagi memperkenalkan budaya Islam yang pada hakikatnya merupakan fitrah yang memang tersedia ada di alam ini atau apa yang kita namakan sunnatullah dan ia adalah universal serta dapat diterima di seluruh jagat.

The 99 merupakan komik yang mengisahkan tentang 99 watak dari seluruh dunia yang telah menemui salah satu dari 99 jenis permata ajaib yang bertaburan di seluruh dunia dan mereka dianugerahkan kuasa yang hebat hasil daripada penemuan permata tersebut.


Terdapat berbagai watak dari berbagai bangsa di dunia ini termasuklah dari Indonesia, Pakistan, Rusia dan lain-lain. Idea The 99 datang dari 99 nama Tuhan yang terdapat di dalam Quran. Saya rasa kita boleh agak bagaimana hubungkait antara nama Tuhan dengan kehebatan kuasa yang dimiliki oleh mereka yang telah menemuinya.

Penulis komik tersebut berkata walaupun asasnya adalah berkonsepkan Islam, namun tiada sebarang agama dikaitkan dalam penulisan komik tersebut dan ia adalah universal. Segala nilai-nilai murni yang terdapat di dalamnya adalah bersifat universal dan dapat diterima oleh segenap bangsa.

Pengeluar The 99, Tashkeel Group yang berpusat di Kuwait, begitu agresif sekali memasarkan komik itu di seluruh dunia dan kini telah diterjemahkan di dalam berbagai bahasa termasuklah Urdu, China, dan Indonesia dan mereka telah menganugerahkan lesen pada wakil di negara masing-masing.

Menarik untuk kita lihat bagaimana agaknya komik ini dihidangkan pada para pembaca. Kat Malaysia masih tak nampak lagi naskahnya, mungkin mereka yang berada dalam industri penerbitan perlu merebut peluang sebagai agen The 99 di Malaysia. Baca laporan lanjutnya di bawah:

No comments:

Post a Comment