Sunday, August 28, 2011

SIAPAKAH MUJADDID ATAU MURSYID







SIAPAKAH MUJADDID ATAU MURSYID

Mujaddid di dalam bahasa Arab ialah pembaharuan atau orang yang membuat pembaharuan.
Mujaddid yang dikehendaki di sini ialah seorang pemimpin Islam yang tinggi takwanya. Ia lahir pada awal kurun. Kepimpinannya mampu menghidupkan kembali semangat Islam dan dapat meningkatkan amalan umat Islam.

Sabda Nabi s.a.w: “Sesungguhnya Allah membangkitkan bagi umat Islam seorang mujaddid yang membaharui agama Islam pada setiap awal kurun.” Sedarkah kita bahawa sekarang kita telah berada di awal kurun. Siapakah mujaddid pada kurun yang lepas dan pada kurun ini? Marilah kita sama-sama memohon kepada Allah supaya mendapat bimbingan guru mursyid atau mujaddid.

Persoalannya adakah mereka yang masih kekal puntung-puntung api neraka di mulutnya ( rokok ) masih boleh dipanggil mursyid atau mujaddid? Adakah mereka yang baru hendak digeletek sudah melatah boleh dipanggil mursyid atau mujaddid? Di sini saya datangkan beberapa sifat seorang mujaddid atau mursyid. Semoga kita mendapat manfaat daripadanya.

SIFAT-SIFAT ORANG MUJADDID
Paling alim pada zamannya. Kealimannya bertaraf mujtahid. Beliau alim masalah agama dan hal-hal keduniaan, kerohanian, jiwa ( psikologi ), sahsiah dan sebagainya.
Berani luar biasa. Tidak takut pada ancaman puak kufur dan munafik.
Paling menonjol sifat takwanya. Bukan setakat dirinya sahaja, malahan pada murid-muridnya juga terserlah ketakwaannya.

Sangat zuhud terhadap dunia. Walaupun ia duduk dengan harta, kemewahan atau bercampur dengan ahli-ahli dunia ( orang kaya ) tetapi hatinya tetap dengan Allah dan akhlaknya tetap dengan Rasulullah s.a.w

Lidah dan mata penanya tajam serta berpandangan jauh.
Syarahannya di dengar dan memberi kesan kepada masyarakat.
Membawa hujah yang sukar dikalahkan oleh musuh dan memberi kekuatan kepada kawan.
Allah S.W.T. membantu dengan keramat dan ma’unnah.
Sentiasa berjuang dengan lisan dan tangan. Sentiasa memimpin murid-muridnya dan ramai orang dengan amalan yang membawa hampir kepada Allah S.W.T.
Sebagai obor bagi umat Islam pada zamannya.
Menyedarkan kembali ulamak-ulamak yang sedang lalai terhadap tanggungjawab mereka.
Ditakuti oleh lawan dan dihormati oleh kawan.
Mempunyai pengikut dan orang yang simpati kepadanya.
Kepimpinannya mempunyai kesan kepada jiwa, fikiran dan sikap masyarakat.
Mujaddid itu sendiri adalah wali Allah S.W.T.

CARA-CARA UNTUK BERTEMU MUJADDID

Mencari mujaddid bukan seperti kita mencari ilmu di dalam kitab-kitab. Mencari mujaddid adalah melalui amalan dan penyerahan kepada Allah S.W.T. Hati sentiasa mengingati Allah S.W.T. dan Rasulullah s.a.w. Kita tidak akan berjumpa dengan mujaddid ( mursyid ) hanya dengan keilmuan tanpa penyerahan kepada Allah S.W.T.
Selawat ialah salah satu jalan untuk bertemu dan menjadi murid kepada mursyid dan mujaddid. Kemudian hendaklah melakukan solat hajat. Pada rakaat yang pertama selepas Fatihah, baca Ayatul Kursyi. Pada rakaat kedua selepas Fatihah, baca A’man Rasul.
Selepas salam teruskan berzikir dan berdoa kepada Allah S.W.T. memohon supaya mendapat bimbingan mursyid.


Sharing is caring.. "Sampaikan dakwah walaupun sepotong ayat"
Harap share di facebook atau twitter anda.. Salam Perjuangan..

No comments:

Post a Comment