Monday, August 29, 2011

Malaysia di Akhir Ramadhan dan Ambang Merdeka




Malaysia di Akhir Ramadhan dan Ambang Merdeka
   

 

Pada 3 Ogos lalu, JAIS memeriksa gereja DUMC selepas mendapat maklumat kehadiran sebilangan orang Islam pada majlis makan malam di gereja berkenaan.

Ketika pmeriksaan dilakukan kira-kira jam 9 malam, seorang penceramah menyampaikan ucapan dengan menyelit bacaan ayat al- Quran dan terdapat bukti kegiatan penyebaran agama bukan Islam terhadap penganut Islam.

Berpandukan kepada siasatan awal, mereka yang terbabit boleh didakwa mengikut Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah 1995.

Di bawah seksyen itu, seseorang yang didapati melakukan kesalahan memujuk, mempengaruhi atau menghasut seseorang yang beragama Islam supaya cenderung kepada mana-mana agama bukan Islam, atau supaya menjadi penganut atau anggota mana-mana agama bukan Islam, atau supaya meninggalkan atau tidak suka kepada agama Islam.

Mereka boleh disabitkan mengikut seksyen kecil (1) dan jika didapati bersalah boleh dikenakan penjara sehingga satu tahun atau denda tidak melebihi RM10,000 atau kedua-duanya sekali.


MURTAD menggemparkan Malaysia, siapa bersalah? Berlaku situasi saling salah menyalahkan.

Salah Siapa? Kini dikaitkan dengan "wang"



PAS - AKIDAH DIKETEPI DEMI KUASA, PUTRAJAYA?

Akidah adalah soal masa depan ummah yang akan dihisab di akhirat kelak. Kerana itu ia perlu ditangani oleh seluruh umat Islam di negara ini, khususnya yang diamanahkan menjadi pemimpin.

hadapi delema perjuangan
Apakah pemimpin PAS Pusat tidak lagi beramanah?

Apakah pemimpin PAS sudah tidak takut dihisab di akhirat?

Dilema apa ada dalam diri pemimpin besar PAS seperti Presiden, Musyridul Am PAS, TImbalan Presiden dan Naib-Naib Presidennya?

Siapa diharap menjadi banteng umat Islam bagi memastikan umat Islam tidak terus dimurtadkan?

Dewan Pemuda PAS Pusat pimpinan Nasrudin Hassan semalam berikrar untuk menjadi benteng mempertahankan akidah umat Islam.

Namun mampukah beliau pada ketika PAS Pusat membuat pendirian yang berbeza khususnya dalam isu Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang memalukan seluruh umat Islam di Malaysia?

Pemimpin seperti Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Datuk Nik Abdul Aziz serta pucuk pimpinan Pas sehingga sekarang gagal menyatakan pendirian menyokong tindakan JAIS yang memeriksa Gereja Methodist Damansara Utama yang dikatakan cuba memurtadkan 12 individu Islam.

PERKASA
Malah, jika PAS Pusat sudah enggan melakukannya, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) sedia mengambil alih tugas PAS untuk menjadi benteng mempertahankan kesucian agama Islam. 

Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata semalam, keputusan tersebut terpaksa dibuat walaupun badan itu bukan pertubuhan politik kerana PAS yang selama ini mendakwa parti Islam dan pernah bercita-cita mahu menubuhkan negara Islam, gagal berbuat demikian.

Menurut Ibrahim, sejak bekerjasama dengan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), Pas tidak lagi mementingkan soal agama, sebaliknya apa yang dikejar oleh parti itu adalah undi, sehingga sanggup membisu dan menghalalkan apa sahaja perbuatan yang dilakukan oleh musuh Islam.

Hakikatnya parti PAS amat maklum bahawa murtad kini menjadi ancaman serius kepada kemuliaan agama Islam di Malaysia.

Namun, PAS bagaikan meletakkan isu ini ke tepi untuk sementara waktu demi bekerjasama dengan puak-puak bukan Islam untuk kepentingan politik dan kuasa.

Bagi PAS hari ini, mendapatkan kuasa dan berkongsi kuasa dengan kafir harbi lebih utama dalam menundukkan UMNO yang juga memperjuangkan Islam.

Dengan data Mahkamah Syariah menunjukkan seramai 863 individu Islam telah memohon untuk menukar status agama mereka sejak 2000 hingga tahun lalu, PAS tidak melihat isu ini sebagai mendesak.

Kerana itu PAS tidak berani membuat pendirian sedangkan Nasrudin begitu bimbang dengan masalah murtad ini kerana masalah murtad adalah isu akidah yang melepasi sempadan politik.

Berikutan itu Dewan Pemuda Pas Pusat sekali lagi mendesak pucuk pimpinan parti itu supaya membuat pendirian rasmi berhubung isu Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).

Malah bagi memastikan masalah murtad tidak menjadi barah kepada umat Islam pada masa hadapan, Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat itu mendesak agar kerajaan meluluskan Akta Murtad dengan segera dan menjadikan mata pelajaran Pengajian Islam sebagai subjek wajib lulus.

Beliau mengulangi pendirian Dewan Pemuda Pas Pusat menyokong penuh tindakan JAIS memeriksa Gereja Methodist Damansara Utama selepas mendapat maklumat terdapat cubaan memurtadkan 12 individu Islam walaupun dikecam pihak tertentu dalam parti berkenaan.

Nasrudin menjadi mangsa terbaru selepas Exco Selangor, Datuk Dr. Hasan Mohd. Ali dikecam pemimpin Pas pro-Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak beberapa hari lalu, kerana beliau mengeluarkan kenyataan keras mahu mempertahankan akidah umat Islam sekalipun dengan darah dan nyawa.

Namun beliau tidak berganjak daripada pendirian terdahulu yang tegas tidak mahu menggadaikan maruah Islam hanya kerana kepentingan politik.

Oleh Hambali Abdul Latiff keredit untuk Hambali


Penulis ingin bertanya, sejauh mana pula tindakan yang diambil oleh parti Melayu UMNO? Di mana Pemuda UMNO? Apakah hanya PAS sahaja yang harus menjadi tumpuan? Saya lihat UMNO juga terkedu dengan fenomena ini dan sejak dahulu lagi telah gagal menyelesaikan kemelut ini. PKR pula hanya diam membisu, kenapa?

Mungkin BERJASA mempunyai sesiviti yang lebih berbanding tiga kelompok parti politik Melayu itu? Adakah ini menunjukkan politik demokrasi sudah tidak berupaya menjaga agama? Beri pandangan anda.


Mana yang lebih penting antara politik dan agama?

Sunday, August 7, 2011

Bencana Ramadhan 1 Malaysia - kemelut untuk bangsa bernama Melayu..

DEBU YANG MERIMASKAN!

MURTAD direlakan? Dimanakah hukum Islam? Tindakan PAS sedang diperhatikan dengan teliti oleh rakyat Malaysia.

Bencana untuk para pejuang yang komited memelihara kesucian agama. Demi keperluan yang mendesak, pluralisma dilihat sedang meniti era untuk menggantikan Kitabullah. Para pejuang agama akan disingkir demi kepentingan duniawi. Sukar untuk dipercayai apa yang berlaku hari ini ekoran dari pertembungan sengit antara hukum Allah dan hukum Sekular.

Hassan Ali digugur dari jawatan Pesuruhjaya PAS Selangor serta merta susulan tindakannya menentang aktiviti gereja memurtadkan orang Melayu.


Exco Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor Hasan Datuk Hasan Mohamed Ali telah digugurkan sebagai pesuruhjaya PAS Selangor.

Mesyuarat pertama Jawatankuasa kerja PAS Pusat yang dipengerusikan presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, petang semalam menamakan Dr Abd Rani Osman sebagai pengganti Hasan.

Menurut Abdul Hadi yang dipetik Harakahdaily perlantikan berkuatkuasa serta merta.

"Kita telah membuat perlantikan dan dipersetujui sebulat suara.

"Perlantikan ini berkuatkuasa serta merta dan setiausaha akan mengantar surat kepada mereka," katanya di Pejabat Agung PAS sejurus selesai mesyuarat pertama itu.

PAS mengadakan lantikan baru ini berikutan semua jawatan lantikan dalam jawatankuasa dan pimpinan tertinggi PAS pusat sesi 2009-2011 terlucut dengan sendirinya berikutan pemilihan baru yang diadakan pada Muktamar Agung parti kali ke-57, dari 3 hingga 5 Jun lalu.
Dicatat oleh begudol di Monday, June 13, 2011

kemelut PAS Selangor - Siapa Pejuang? Untuk Siapa? 
Saya amat terharu dengan insiden ini dan tidak ingin membuat sebarang spekulasi. Apa yang dipaparkan hanyalah sebagai makluman kepada pembaca semua apa yang berlaku dan kemana halatuju perjuangan sebuah pertubuhan yang amat jitu perjuangan keislamannya suatu masa dahulu.

Sejak kecil saya amat mengkagumi perjuangan mereka malah dapat dianggap sebagai salah seorang penyokong tegar (pada masa itu bersimbulkan Bulan Bintang). Setelah minda terbuka melalui beberapa sessi perbincangan dan analisa fakta terhadap kedudukan sebenar berbekal beberapa bukti pasti, akhirnya saya menarik diri dari menjadi penyokong setia "putih hijau" malah mengambil sikap menolak sebarang bentuk perjuangan partisan, menolak sistem demokrasi dan memilih untuk menanti kembalinya sistem siasah sebenar bersandarkan alQuran dan Sunnah.

Saya menganggap PAS kini adalah mangsa keadaan dan mula tergelincir akibat caturan dan kepentingan politik semasa. Mereka sedang terperangkap dalam arus kuat dan mulai lemas. Semakin hari semakin jauh mereka tersasar dari jalan perjuangan pemimpin ulama terdahulu. 

Sekularisma berwajah pluralisma sedang menggempur untuk menguasai kepimpinan parti tersebut. Saya amat mengasihani mereka. Masih ramai saudara mara dan rakan taulan saya yang masih kekal dan belum memahami percaturan sekular ini. Ketaksuban telah menghalang mereka keluar dari kepompong politik demokrasi yang berbau busuk ini.

Mungkin peristiwa di Selangor ini akan dapat mematangkan pemikiran para penyokong tegar parti siasah ini. Menyokong mereka sama seperti menyokong secara terbuka aktiviti "pemurtadan" kaum muslimin Malaysia. Bencana yang menguji kekukuhan iman disebalik "fitnah" yang tersembunyi. Nasrani atas bantuan Yahuni sedang melahap dengan rakus terhadap bangsa yang selama ini begitu kukuh pegangan terhadap Islam.

Saya sudah tidak mampu lagi untuk terus bersubahat dalam kehancuran umat pada hari ini setelah mengetahui puncanya. Saya akan berusaha melepaskan diri darinya. Saya doakan semoga PAS segera berubah dan kembali semula ke landasan asal yang dibina sejak merdeka.
Kenyataan Pemuda PAS Pusat mengelak dari membincangkan persoalan pokok iaitu semakin berleluasanya kerja  "MEMURTADKAN" Umat Islam di Malaysia, malah menyalahkan tindakan Dato' Dr Hassan dan JAIS.  PAS kelihatan begitu berhemah dan toleran terhadap gereja berbanding sesama Islam. 



KL, 6 Ogos 11: Semua rumah ibadat tidak boleh diceroboh dan sebarang bentuk pencabulan tidak dibenarkan melainkan dengan “kuasa dan hak.” Kata Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS pusat Nik Abduh Nik Abdul Aziz menegaskan

Lebih selesa bercakap dari sudut ajaran Islam, Nik Abduh berkata setiap rumah ibadat perlu sentiasa dijaga dan dihormati. Bagaimanapun tegas beliau sekiranya ada bukti mengaitkan dalam usaha untuk memurtadkan orang Islam tindakan boleh dilakukan tapi mengikut peruntukan undang-undang yang ditetapkan.

“Dari sudut Islam semua rumah ibadat termasuk gereja tidak boleh ada apa-apa pencabulan kecuali dengan kuasa dan hak yang dibenarkan selain mempunyai bukti yang kukuh, baru ia (serbuan) boleh dilakukan.

“Kita tidak boleh membunuh kecuali dengan hak, kita tidak boleh mencuri kecuali dengan hak, sama seperti rumah ibadat... rumah ibadat ini perlu dijaga, kalau nak buat serbuan perlu ada bukti yang kukuh,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Nik Abdul berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) yang menyerbu satu majlis makan malam muhibah di Gereja Methodist Damansara Utama dekat Petaling Jaya, Rabu lalu.

Pada kejadian malam Rabu itu, kira-kira 30 anggota polis dan pihak berkuasa Jais memasuki premis Gereja Methodist Damansara Utama tanpa waran kira-kira 10 malam. Majlis itu dihadiri antara 100 hingga 120 orang dari pelbagai kaum. Bagaimanapun tindakan Jais itu mendapat kritikan banyak pihak.

Exco Kerajaan Negeri Selangor Datuk Dr Hasan Ali mempertahankan atas alasan ada bukti pihak terbabit mahu memurtadkan umat Islam. Ditanya bahawa Jais mempunyai kuasa untuk melakukan serbuan itu, Nik Abduh bagaimanapun berkata, “ia undang-undang sudah lama, sepatutnya kita perlu mengambil pendekatan selesaikan secara berdialog.”

“Semua pihak berkuasa perlu mengikut undang-undang yang ada termasuk Jais, ia hanya undang-undang tapi dalam isu yang membabitkan agama ini lebih baik selesaikan konflik ini dengan cara perbincangan.

“Dengan cara pertemuan dan perbincangan ia boleh diselesaikan,” katanya sambil menambah, mahu menunggu hasil laporan Jais sebelum mengeluarkan sebarang komen lain.

Beliau juga menyerahkan kepada PAS Selangor untuk selesaikan perkara itu. Semalam PAS Selangor berkata akan memanggil Hasan berhubung dakwaan ada usaha mahu memurtadkan orang Islam dalam program anjuran Harapan Komuniti itu.

Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim memutuskan untuk menghadap Sultan Selangor bagi mendapatkan nasihat menyelesaikan perkara itu. Beliau berkata langkah itu akan diambil sebaik sahaja menerima laporan Jais, yang turut akan dipersembahkan kepada Sultan Selangor. (IH)


DAP wrote:
Bishop Paul decries vilification of Christians
Terence Netto | Aug 6, 11 7:36pm 
Malaysiakini

Catholic Bishop Dr Paul Tan Chee Ing said today he was not surprised that “hard upon accusations by Jais of Christians proselytising Muslims comes unsubstantiated print media stories seemingly validating those claims.”

“Need we be surprised?” asked the head of the Catholic Church in the Melaka-Johor diocese, who is concurrently president of the Catholic Bishops Conference of Malaysia.

“It’s depressing – this continuing trial of Malaysian Christians by innuendo and insinuation,” sighed the Jesuit-trained prelate in comments to Malaysiakini on the stories in today’s editions of the Berita Harian and Harian Metro that quote a couple of Muslims claiming that they have been targeted by Christian groups as potential converts.

“I’m not surprised the stories in those papers do not have anything more than hearsay to back them,” said the bishop.

“Those papers are owned by the powers-that-be who only recently elected to establish diplomatic ties with the Vatican.

“I don’t know whether to laugh out in scorn or cry out in pain at their duplicity and the naivety of those who help them think that publicly expressed good intentions are a sufficient proof of sincerity.”

Use the power of your vote

The prelate advised Christians to press for proof by Jais (Selangor Islamic Affairs Department) that Christians are targeting Muslims for conversion, and that if such proof is not proffered soon, to act on what that implied at the next general election.

“Only through the ballot box can we bring this continuing vilification of Christians in Malaysians to a shuddering halt.

“Christians should press for proof and, if and when, it is unavailable, express clearly their disgust at the next general election,” said Bishop Paul Tan.

“The days of Christians in Malaysia being supine objects of the machinations of duplicitous politicians are over,” he thundered
. - Webside Lim Kit Siang

Sharing is caring.. "Sampaikan dakwah walaupun sepotong ayat"
Harap share di facebook atau twitter anda.. Salam Perjuangan..

No comments:

Post a Comment