Wednesday, August 31, 2011

Pentingnya Sebuah Kejujuran




Pentingnya Sebuah Kejujuran

Sebelum kita menuju ke maklumat yang lebih panas… mari imbas kembali rentetan peristiwa-peristiwa ini.

9 Julai 2011 Perhimpunan HARAM Bersih telah berlangsung. Macam-macam cerita yang kita dengar selepas kejadian tersebut. Anwar dengan sinetronnya, Guan Eng dengan wayang cinanya, Mat Sabu dengan sandiwaranya.

Seluruh Malaysia tahu yang Mat Sabu. cedera semasa mengikuti perhimpunan haram tersebut akibat terjatuh daripada motor yang diboncengnya

Guan Eng pulak tak habis-habis keluarkan kenyataan. Polis jahatlah.. Kerajaan tak adillah, kerajaan tak dengar suara rakyatlah. BN salah guna kuasalah. SPR pro kerajaanlah. Macam-macam tohmahan dilemparkan kepada pihak polis dan kerajaan sebelum dan selepas perhimpunan. Hakikatnya jangan kata nak sama-sama terkena air gatal, tunjuk muka pun tak berani!!! Apalah punya perangai pemimpin macam ni. Kaki propa!!!

Sedangkan rumah yang dah siap pun kadang-kadang pahat masih berbunyi, inikan pula rumah yang belum siap. Akibat kegagalan bersih, puak-puak pembangkang cubamenutup kelemahan mereka dengan tuduhan-tuduhan serta tohmahan terhadap kerajaan. Seperti biasa, lakonan mesti diteruskan. Anwar dengan peyokong lehernya, Mat Sabu dengan kerusi roda dan tongkatnya. Wahhh teruk betul kecederaan mereka ni. Mat Sabu di masukkan KPJ Selangor selepas bersih. Siap kena operation akibat kecederaan lutut ish ish ish.. sanggup berjuang habis-habisan semata-mata untuk Bersih. Kesian….

Ingatkan cerita tersebut hanya berhenti di situ saja, RUPA-RUPANYA kisah disebaliknya lebih menarik…


“Reimbursement for the Expenses Incurred for Medical Expenses of PBAHB Board of Director, Tuan Haji Mohamad Bin Sabu”

Apabila kita membaca sekali imbas, tiada yang pelik dengan memorandum yang dikeluarkan oleh Corporate Affairs Manager PBA ini. Namun apabila diteliti, maklumat di dalamnya bukan hanya pelik tapi pasti akan menimbulkan tanda tanya bagi siapa pun yang membacanya.

Pertama

  1. Mat Sabu adalah salah seoarang ahli lembaga pengarah PBAPP. Memang menjadi kebiasaan apabila menjadi lembaga pengarah bagi mana-mana organisasi, individu tersebut akan mendapat faedah kesihatan.

  1. TAPI dalam hal Mat Sabu ni, adakah wajar PBAPP membayar bil hospital sedangkan Mat Sabu cedera semasa mengikuti aktiviti yang telah nyata salah di sisi undang-undang?

  1. Mahkamah telah pun mengeluarkan Restriction Order yang menjelaskan bahawa Perhimpunan Bersih adalah perhimpunan haram. Makanya sesiapa pun yang menghadirinya bermaksud telah melanggar undang-undang termasuklah Mat Sabu..

  1. Mengikut Faedah Perubatan 26.4 PENGECUALIAN (b) "Sebarang perbelanjaan yang bersangkitan dengan kecederaan, kesakitan, kecacatan atau penyakit yang berpunca daripada penyertaan Pekerja dalam aktiviti haram atau merbahaya"
  1. Kalau polisi jelas mencatitkan seperti di atas, kenapa Mat Sabu mendapat pengecualian? Apakah istimewanya Mat Sabu kepada PBAPP?

  1. Apakah sumbangan Mat Sabu kepada PBAPP kerana sejak Lim Guan Eng dan Mat Sabu mengambil alih PBAPP? Kita semua tahu keuntungan PBAPP semakin merudum sejak kehadiran mereka?

  1. Apakah warga PBAPP akan berdiam diri sahaja apabila mendengar pendedahan ini?

  1. Mereka sudah tentu berasa kecewa dan berasa terhina kerana Mat Sabu dimertabatkan sebegitu tinggi sedangkan beliau cedera ketika perhimpunan haram yang melanggar undang-undang!

“PBAHB Board of Director, Y.B Tuan Haji Mohamad Bin Sabu met with an accident and admitted to the KPJ Selangor SpecialistHospital on 18thJuly 2011.” Total expenses: RM 8434.05

Kedua

  1. Menurut bil hospital yang dikepilkan bersama dengan memorandum pembayaran ini, jumlahnya cuma RM5060.54.

  1. Tetapi jumlah pembayaran yang dikeluarkan oleh PBAPP adalah sebanyak RM 8434.05.

  1. Di manakah hilangnya bil yang menunjukkan baki RM3373.50 itu?
Sebagai Pengerusi PBAPP, Lim Guan Eng accountable dengan persoalan ini.Bagaimana perkara ini boleh berlaku? Adakah Guan Eng menguruskan PBAPP seolah-olah ianya adalah harta mak ayahnya?
  1. Tiada organisasi di dalam dunia ini yang boleh mengeluarkan pembayaran melebihi apa yang tercatat di dalam bil atau resit tuntutan.
  2. Apakah terdapat Business Misconduct di mana pemilik memutarbelit akaun untuk kepentingan peribadi atau conduct of corrupt di sebelah Lim Guan Eng?

Apa yang EP paparkan mungkin hanya ‘Tip of an Iceberg’. Cuba bayangkan berapa banyak wang rakyat yang mungkin telah dibelanjakan oleh Guan Eng untuk kepentingan politiknya.


untuk pendedahan lengkap sila ke blog EMPAYAR PEMUDA (klik)

No comments:

Post a Comment