Saturday, August 20, 2011

Ibu terkejut tuisyen sebar Kristian

Ibu terkejut tuisyen sebar Kristian





KUALA LUMPUR 18 Ogos – Ibu kepada dua kanak-kanak Melayu yang dikatakan belajar di sebuah pusat tuisyen yang cuba menyebarkan ajaran Kristian secara halus kepada mereka, terkejut dengan pendedahan akhbar ini berhubung perkara tersebut.

Rosiati Mohd. Repha, 40, berkata, dia tidak menyangka pusat tuisyen yang disangka mengajar subjek akademik itu melakukan perbuatan menyalahi hukum agama.

Menurutnya, kedua-dua anaknya yang berusia 12 dan tujuh tahun begitu bersemangat dan menunjukkan minat yang tinggi setiap kali pergi ke pusat tuisyen tersebut.

“Kerap juga mereka membawa pulang hadiah-hadiah, mereka cakap cikgu tuisyen bagi sebab menang dalam pertandingan menyanyi,” katanya.

Rosiati berkata, dia juga baru menyedari buku tuisyen anak-anaknya tidak pernah bertambah, sebaliknya hanya menggunakan satu buku latihan sahaja sejak memasuki pusat tuisyen itu.

Buku itu pula, katanya, hanya tertulis ABC dan lukisan serta langsung tiada kaitan dengan sukatan pelajaran tahun enam.

Dia yang bekerja sebagai tukang cuci berkata, ekoran kesempitan wang, anak-anaknya dihantar ke pusat tuisyen tersebut kerana mereka tidak dikenakan sebarang yuran.

“Selepas pusat tuisyen itu dikatakan menyebarkan dakwah Kristian, saya telah melarang mereka ke tuisyen tersebut dan menerangkan perkara sebenar,” jelasnya.

Sementara itu, tinjauan Utusan Malaysia di sebuah rumah yang dikatakan dijadikan sebagai pusat tuisyen tersebut mendapati ia telah beroperasi lebih dari tujuh tahun dan sering dikunjungi pelajar pelbagai kaum termasuk pelajar Melayu.

Pusat tuisyen itu juga tertutup dan dikatakan hanya beroperasi pada setiap Ahad.

Utusan Malaysia juga mendapati beberapa poster yang memaparkan istilah-istilah menyanjung Kristian diletak di hadapan pusat tuisyen itu.

Salah seorang jirannya, Rosiah Ibrahim, 52, ketika ditemui mendakwa tempat tuisyen tersebut mengajar para pelajar menyanyi lagu-lagu Kristian dan dipertontonkan video mengenai Jesus Christ (Nabi Isa) dan kuiz bagi menguji kefahaman mereka.

Beliau yang merupakan bekas Pengerusi Rukun Tetangga di kawasan itu memberitahu, pelajar yang memperoleh markah tertinggi di dalam kuiz akan diberikan hadiah menarik seperti dibawa berjalan-jalan, menonton wayang selain turut menerima hadiah semasa hari jadi mereka.

“Murid-murid yang diajar di sana dalam lingkungan umur enam hingga 14 tahun dari tiga buah sekolah berhampiran iaitu Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Setia, SK La Salle, SK St. Teressa dan Sekolah Menengah Kebangsaan Vivekananda.

“Mereka yang datang mengajar di tempat tuisyen itu kelihatan dari golongan profesional yang datang dengan kenderaan mewah. Mereka mengajar pada setiap hari Ahad iaitu dari pukul 2 hingga 5 petang,” katanya yang menetap di kawasan tersebut lebih daripada 18 tahun.

Sementara itu, seorang lagi jiran berhampiran tempat tuisyen itu, Hosni Mubarak, 45, pula berkata, dia sering mendengar nyanyian lagu-lagu berkaitan Kristian semasa sesi pengajaran tuisyen tersebut.

“Setiap petang Ahad nyanyian lagu-lagu Kristian sering kedengaran di pusat tuisyen tersebut,” dakwanya.

Namun mereka tidak terlintas untuk mendedahkan perkara itu kerana berpendapat ia hanya sekadar lagu dan tiada sebarang kegiatan yang menyalahi agama. Utusan Online

No comments:

Post a Comment