Thursday, August 18, 2011

Pakistan vs Israel - The Final Battle

Pakistan vs Israel - The Final Battle



PBB: Zionis Israel Membantai 1.300 Anak-anak di Gaza Sejak Tahun 2000
Richard Falk adalah Pelapor Khusus PBB tentang situasi hak asasi manusia di wilayah Palestin.
Pelapor Khusus PBB tentang situasi hak asasi manusia di wilayah Palestin mengatakan Israel telah membunuh 1.300 anak-anak Palestin sejak tahun 2000.
Richard Falk mengumumkan hal tersebut selama sidang akhbar di ibu negara Jordan Amman Isnin malam lalu, Palestin News Network melaporkan di tempatnya.
Dalam laporan terbarunya, Falk mencatatkan bahawa pada tahun 2010, tembakan tentera Israel dan penembakan terhadap Jalur Gaza telah meragut nyawa 17 kanak-kanak.
Israel sendiri belum menjawab seruan semula oleh Pelapor Khusus PBB untuk boleh mengakses ke wilayah Palestin yang diduduki.
Karena situasi keselamatan yang berlaku di Gaza, Falk terpaksa membatalkan kunjungannya ke daerah beg tersebut yang diblokade Israel - sebahagian daripada mandat yang diberikan kepadanya oleh Majlis Hak Asasi Manusia PBB.
PBB mengatakan Falk akan melawat Gaza pada akhir tahun ini.
Sejak pelantikannya pada Mei 2008, Falk telah menghadapi halangan oleh rejim Israel, yang menolak untuk bekerja sama dengan pelapor khas PBB dalam misi khususnya.
Pada pertengahan Disember 2008, Falk ditolak masuk ke wilayah yang diduduki oleh Tel Aviv. Dia ditahan, disoal siasat dan kemudian dideportasi.
Langkah ini terjadi beberapa hari sebelum Tel Aviv melancarkan serangan mematikan terhadap jalur Gaza pada 27 Disember 2008 lalu. Serangan 22-hari Israel ke Gaza menewaskan lebih dari 1.400 orang, kebanyakan perempuan dan kanak-kanak, beribu-ribu yang lain cedera, meratakan ratusan rumah penduduk dan pejabat dan menghancurkan sebahagian besar infrastruktur di kawasan miskin tersebut.
ل
1,9 Juta Anak Gaza Menderita Akibat Pengepungan Zionis
Badan PBB untuk Anak-anak (UNICEF) berkata dalam laporan barunya, lebih dari 1,9 juta kanak-kanak Palestin menghadapi ancaman kematian, kecederaan, penggusuran, penahanan, tekanan psikologi, dan pencapaian pendidikan yang rendah akibat langkah-langkah yang diambil oleh pasukan Zionis Israel di wilayah Palestin yang diduduki.
Pengepungan terus-menerus di Jalur Gaza dan sekatan gerakan di Tebing Barat, mengancam kehidupan rumah tangga dan akses mereka kepada perkhidmatan asas, demikian laporan yang dikeluarkan Isnin (25 / 4).
Berkaitan dengan pengepungan itu dan usaha Israel memberi kelonggaran, belum memberikan sumbangan terhadap peningkatan keadaan hidup rakyat Gaza.
Unicef ​​juga mengatakan, walaupun dua tahun telah berlalu sejak perang, 82 peratus daripada kerosakan yang terjadi di Gaza sekolah belum diperbaiki kerana kekurangan bahan bangunan akibat pengepungan Israel.
Laporan ini menambah, kira-kira 500 pusat pemeriksaan yang didirikan Israel untuk menetapkan antara bandar-bandar di Tebing Barat, merugikan akses anak-anak ke sekolah.
Hal ini menyebabkan kesulitan tambahan untuk keadaan pendidikan yang sudah buruk, kerana sebahagian besar sekolah berlangsung secara bergilir-gilir, UNICEF said.
Laporan ini juga menunjukkan bahawa sistem penjagaan kesihatan di Gaza tidak memberikan perkhidmatan yang mencukupi mengikut keperluan penduduk.

Keadaan umat Islam di Gaza, Palestin, sangat menyedihkan khususnya selepas pengedaran bantuan makanan bagi rakyat Palestin di Jalur Gaza dihentikan PBB dengan alasan kekurangan bahan bakar.
Orang-orang Palestin telah berada dalam kesulitan untuk mendapatkan makanan sejak Palestin diduduki pada tahun 1946. Di beberapa resort, bahkan sebahagian lagi memakan rumput.
Badan PBB yang menguruskan pengedaran bantuan, UNRWA, menghentikan penghantaran bantuan makanan ke Gaza dua minggu lalu kerana kenderaan mereka mengalami kekurangan bahan bakar. Lebih dari 80% penduduk Gaza bergantung bantuan kemanusiaan, dengan bekalan makanan dari PBB memenuhi keperluan 1.5 juta orang. Sebahagian besar dari mereka adalah anak-anak.
Cris Gunness, jurucakap UNRWA mengatakan bahawa bantuan kepada 650.000 orang harus dihentikan sementara. Israel benar-benar kejam, setelah tanah Palestin dirampas, mereka membiarkan orang-orang Islam Palestin hidup dalam kesengsaraan dan kelaparan.


No comments:

Post a Comment