Wednesday, September 21, 2011

4 Sebab Perokok Mesra dan Mudah Dapat Kawan


4 Sebab Perokok Mesra dan Mudah Dapat Kawan

Tahukah Anda? Perokok merupakan antara golongan yang baik hati, mesra dan mudah mendapat kawan. Bagaimana? Apa bukti dan sebabnya?


1. Zon Larangan Merokok
Biasanya boleh dilihat di Kem PLKN ataupun asrama kolej. Nak pulak masa orientasi. Walaupun belum kenal sepenuhnya, kaki rokok harus bersatu hati untuk hilangkan sangap. Diorang akan cari satu port khas untuk curi-curi hisap rokok. Salah sorang akan ushar linesupaya tak kantoi. Bila kehabisan stok rokok, diorang akan cari jalan untuk seludup rokok bawa masuk ke kawasan larangan. Kalau ada spot check, masing-masing akan back-up. So, secara tak langsung akan merapatkan ukhuwah sesama mereka dengan sekelip mata.

2. Lighter dan Ashtray
Orang hisap rokok, dia pun nak isap rokok. Tapi lighter takdak. Dengan muka tak malu, terpaksa la pinjam brader meja sebelah. "Bang! Pinjam lighter". Mustahil brader tu cakap tak boleh. Mungkin juga sudah termaktub dalam undang-undang Persatuan Perokok Sedunia bahawa mereka tidak boleh kedekut lighter. Nak buang habuk rokok, ashtray ada satu ja. Terpaksa jugak berkongsi ashtray. Sambil-sambil tu, boleh la sembang merapu bila dah duduk semeja. Secara tak langsung dapat beramah mesra.

3. Kongsi Rokok
"Weyh.. Mintak rokok sebatang". Ayat yang biasa didengari bila member yang pokai tengah sangap rokok. Dengan baik hatinya, member yang tengah kaya sebab baru lepas cucuk duit kat mesin ATM tadi hulur sebatang kat dia. Kalau sama-sama pokai? Sanggup share duit beli rokok batang, lepas tu hisap bergilir-gilir. Tak kisahlah share partner kau tu tak gosok gigi setahun pun. Janji hilang sangap. Kan mesra dan romantik tu. Eurghhhh...

4. Pertubuhan
Rokok dan lighter juga boleh digunakan sebagai isyarat untuk mencari kawan dalam sesebuah pertubuhan. Pertubuhan apa? Yang tahu tu, tahu la kan. Kang kena pancung pulak aku.
Hahahaha.. Btoi dak? Ok, itu ja kot bukti yang aku dapat kemukakan berdasarkan pemerhatian aku. Aku bukan smoker, tapi kawan-kawan aku ramai yang hisap rokok. Jujurnya, aku pernah jugak 'merasa' hisap rokok dulu. Itupun 2, 3 batang sekadar nak lagak macho. Tak sampai ketagih pun.

Sebenarnya, kawan yang mesra dan baik hati tidak akan mempengaruhi rakannya untuk menghisap rokok serta tidak menghisapnya di depan mereka. Sesungguhnya, hisap rokok itu busuk, membazir dan merosakkan  tubuh badan.

Tahukah anda, perokok tegar WAJIB pergi menunaikan Haji. Kenapa? Sifirnya mudah saja.. Jom kita belajar matematik sekejap.

Harga Rokok : RM10 (Sekotak) x Sehari
Jumlah Tahunan : RM10 x Setahun (365 hari) = RM 3650
Tempoh Merokok : RM 3650 x 5 tahun = RM 18250

Maka..  PEROKOK WAJIB MENUNAIKAN HAJI DAN UMRAH kerana lebihan harta mereka yang selama ini disia-siakan dan dibakar. Katakan TAK NAK! Berhenti sebelum MATI! 
Rujukan : Sini
Salam Perjuangan

No comments:

Post a Comment