Friday, September 30, 2011

BN Turunkan Calon Diterima Rakyat, Mampu Menang







Barisan Nasional (BN) akan menurunkan calon boleh menang dan diterima pengundi pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.Katanya, kedua-dua kriteria itu merupakan pertimbangan asas dalam pemilihan calon yang ditentukan BN.Ekoran itu, beliau berkata, wujud keperluan untuk mengekalkan calon berpengalaman dan menggantikan pemimpin yang perlu ditukar dengan muka-muka baru.
"Ia bukan perkara baru. Kita sudah lakukan perubahan setiap kali pada pilihan raya. Cuma jumlah calon itu agak berbeza," katanya pada sidang media selepas melakukan lawatan kerja ke Universiti Putra Malaysia di sini, Jumaat.
Menurut beliau, calon yang diturunkan BN kelak akan terdiri daripada gabungan orang muda dan pemimpin berpengalaman selepas menerima maklum balas daripada rakyat.
"Kalau kita letak calon, walaupun dia ketua bahagian tapi kalah sebab rakyat tidak suka, dia tak boleh kekal sebagai calon. Ada segelintir pihak sudah jemu dengan calon lama," katanya.
Bagaimanapun, beliau berkata, akan ada kesimbangan antara calon-calon muda yang bertenaga, layak, penyayang, berpengalaman dan berguna kepada parti.
"Kalau kita letak calon lama ada masalah juga, begitu juga kalau semua calon baru. Semua parti politik melalui perkara sama," ujarnya.
Mengulas mengenai calon lama yang akan diganti, Muhyiddin berkata, mereka akan menguruskan perkara itu dengan cara baik.
"Biasanya kita akan duduk berbincang...beri penjelasan. Mereka juga akan dimaklumkan sebelum pilihan raya. Jadi mereka tidak harus mementingkan diri sendiri, sudah tiba masanya mereka berkorban kepada parti.

No comments:

Post a Comment